Monday, September 10, 2012

belajar, lagi.

Assalamualaikum kepada semua.

alhamdulillah, tuan punya blog sihat sihat sahaja. maklumlah tengah gembira..eceh.haha.

Alhamdulillah, semalam berkesempatan melawat seorang sahabat yang telah melangsungkan pernikahannya sehari sebelumnya.pendek kata masih sempat menghadiri kenduri kahwin beliau di sekitar kawasan Selayang.

ah, tak sedar dah seminggu sejak secara rasminya bergelar sebagai pelajar semula.al maklum bila mendaftar semula jadilah pelajar baru..hehe.
sambungan daripada entri Dua Tahun Lagi, kali ini insya Allah nak berkongsi sikit tentang suasana di INCEIF.
this is gonna be long, so bear with me huh? ^^

Alhamdulillah, Saturday morning on 1st of September 2012 my parents and I went to INCEIF for registering as a student on their students day.
Masa dah parking tu my father joke " kami je ke yang hantar awak masuk 1st day ni?" haha! terkenang zaman dip and degree dulu bila mana parents ikut sekali masa registering masuk UiTM.
well masters, professionals and PhD students registering..mestila datang sendiri..al maklum kebanyakan mereka dah berkeluarga dan beristeri..around 30-ish more so..

masa 1st time nak sign borang, sebab tengok staff Melayu kita selesa berbahasa begitu, tapi bila dia dah speaking kita pun kenala bersilat omputeh jugak haha.mereka sudah biasa menggunakan BI as their medium of communication with other students, so nak tak nak we have to pick up fast.

so..alhamdulillah kelas pun dah bermula minggu lepas..so sekarang sudah masuk minggu kedua dari 17 minggu. nak tengok jadual kelas tak? cakap nak tengok cepat! :P

here it is :

 
 

well, kelas setiap hari Rabu, Khamis dan Sabtu..how cool was that? kelas malam untuk Rabu dan Khamis dan siang untuk kelas hari Sabtu.hehe

dalam kelas, well tiada pembahagian kelas seperti A,B,C atau seterusnya..kami hanya dipisahkan berdasarkan subjek apa yang diambil pada semester ini. oh, master ni, freedom banyak dalam pemilihan subjek dan juga jadual belajar. ini kerana dulu di UiTM, jadual pembelajaran telah disusun atur seperti contoh subjek ini ambil masa semester berapa dan berapa banyak subjek perlu diambil untuk satu semester. kini tidak lagi .dengan kebebasan yang diperoleh ini. suka suka hati nak ambil subjek apa dan berapa banyak untuk satu semester.

cuba beritahu aku amik berapa subjek dan subjek apa pada semester ini? Smile with tongue out

well then, on to the finals! jangan pelik, jadual finale even dah keluar..! my final examnitation is on :

Student Class & Examination Schedule - September 2012 Semester.xlsx

so there.

okay, my first class alhamdulillah is smooth, as you can see, the lecturer is Malay and he is in the Faculty of Law in INCEIF.

masa 1st class tu, I sat aside dengan seorang pakcik nie, kami tak bertanya banyak pasal backgound masing masing, tapi masa ice breaking he stated that he is a retiree from the banking industry and taking up these subject just to enhance his knowledge. bayangkan perasaan aku bila dia cakap macam tu.haha!

tambahan pula bila dengar background my collague yang…

“I have MBA, working in bla bla bla for many years,..

“I have 20 years of working in an airline industry..”

cukup.sarinya ialah semua mereka ada pengalaman dan ilmu yang cukup cukup luas!

rasa kerdil je bila duduk dan study sesama dengan mereka..

lagi satu yang menarik, di sini subject PhD dan Master belajar di dalam satu kelas yang sama. dan boleh digabungkan dalam group assignment yang sama! cool..cuma finale nanti exam paper kami berlainan soalan walaupun subjek yang diambil finale itu sama.

nantikan lagi satu entry, kita cerita pasal surrounding belajar dan berkawan dengan mereka yang berlainan negara dan bangsa di sana.

 

till then, Allah bless.

Wassalam. ^^

2012-09-01 23.48.25

4 comments:

  1. 22 years old and master, alhamdulillah, you're blessed =)

    ReplyDelete
  2. FM, all this from Allah.

    alhamdulillah. ^^

    ReplyDelete
  3. salam. WMS! i change my mind! Excited plak nak sambung kat INCEIF. So, i need guidance dari "senior" nih..Tengah nak apply, tapi ada certain perkara yang tak berapa nak paham. Nak msg kredit pulak takde. Muahah. Nanti dah topup junior nak tanya senior ye. haha. be prepared

    ReplyDelete