Friday, October 5, 2012

Sebulan yang pergi..


Assalamualaikum!
apa khabar semua? harapnya di dalam rahmat Allah yang Esa insya Allah.

hmm, sedar tak sedar sudah sebulan sejak aku mula belajar di INCEIF dan mempelajari Master in Islamic Finance ini. Alhamdulillah, aku ada matlamat dah arah yang ingin dituju. tapi pengisian sepanjang perjalanan itu perlu dipandu agar tidak tersasar dari apa yang aku perlu, dan apa yang Allah mahu.

Well, insya Allah aku akan cuba mendisiplinkan diri untuk membuat entry setiap hari Jumaat, dengan izin Ilahi Ya Rabbi.

tak banyak perkara yang ingin dibualkan, cuma sekadar berbasa basi tentang keadaan semasa dan juga perkembangan terkini..kepada siapa yang sudi, teruskan membaca sampai habis artikel ini..
baiklah, sekadar suka suka ingin mencoret, kita nak sentuh sikit tentang jodoh. aku sebenarnya malas nak bicara pasal ini sebab takut aku akan meleret memanjang tak tentu hala dek nak cari statistik dan data segala bagai.haha. demi memastikan apa yang dikongsi itu bermanafaat dan berguna, insya Allah boleh menjadi saham akhirat untuk kita di hadapan Allah nanti.

baik. untuk kita bermula, aku sedang single. SEDANG. bukan MASIH. kerana aku tidak pun berniat untuk mencari seseorang dan bukan dalam perancangan aku untuk memberi komitmen secara serius dalam urusan soal hati dan percintaan. haha! bohonglah kalau aku katakan aku tak pernah bercinta, dan bohonglah jua kalau aku katakan tak pernah berselisih faham hatta perang dunia.

apa yang aku dapati sepanjang kembara cinta *zaman kurangnya kefahaman sebenar tentang definasi cinta* aku ialah sangat sedikit mereka yang memelihara cinta dengan sebenar benar erti cinta. mungkin ada yang belum pernah merasa lagi. aku bawakan satu quote :
“jika benar cinta, mesti ingin bersama hingga ke syurga.apa apa yang membawa ke neraka, bukan cinta namanya.”
kredit kepada Hilal Asyraf.
jika kita teliti statement di atas, secara logik kita boleh faham. kita terlalu sayang pada orang yang kita cinta, sehingga ada yang berjanji untuk bertemu di syurga nanti.janji itu satu perkara, masalahnya adakah perbuatan perbuatan yang kita lakukan sepanjang perhubungan itu sebagai satu hujah yang boleh memasukkan kita ke dalam syurga, atau perbuatan kita hanya mengundang dosa dan menempah tempat di neraka?

ya. kalau benar kita cinta, kita akan berusaha mengikut jalan dan cara yang telah digariskan oleh syariat. bukan dengan melulu meluahkan rasa kepada orang yang kita cinta. ramai pada masa kini tackle pasangannya dahulu, kemudian baharulah diperkenalkan kepada ibu dan bapa masing masing.seharusnya pada pendapat peribadi aku, kenal kenallah dengan ibu bapa mereka dahulu kemudian baharulah boleh perlahan lahan menyatakan hajat untuk menyunting bunga di taman.

prequel kepada sebuah rumah tangga adalah besar dan banyak sebenarnya. bukan sekadar mendapat kerja dan mampu menyediakan rumah dan kereta.kita lihat lagi satu pandangan tentang cinta :
"the purest love is when you love someone so much, you dont want to even touch him/her with your mind, you dont want to do even a single bit of "haram"ness with him/her, and you leave everything to the Greatest One."
pendapat ini inline dengan apa yang digariskan oleh Hilal Asyraf dalam statementnya di atas. kalau betul kita cinta, kita tak akan cuba merosakkan/memudharatkan orang yang kita cinta. tapi perbuatan perbuatan kita seperti berzina, berdua duaan, umpama kita bayangkan seperti melempar orang yang kita cinta ke dalam api neraka. tentu tak masuk akal bukan? ^^

berkaitan dengan pandangan di atas, setujukah jika aku katakan, jika kita benar mencintai kita akan cuba menjaga batas seberapa yang boleh? bukan dengan bebas berbual , sms atau call, apa lagi untuk keluar berdua duaan. ini kerana kita faham itu semua boleh dilakukan selepas akad nikah diselesaikan..
tetapi janganlah hanya berteleku di sejadah dan hanya berdoa tanpa melakukan usaha..usaha di sini bermaksud mengumpul dana dan juga berjumpa dengan ibu bapa pihak berkenaan untuk mengungkapkan hasrat hati kepada mereka..dan selebihnya serahkan kepada Allah untuk memutuskan apa yang terbaik untuk kita..

suka aku ingin memperlihatkan satu situasi :
A :“so, macam mana dengan girl yang kau suka tu? single?"
B :"...but.."
A :"not available?"
B: "dia single, but leaves everything to her parents to decide."
A :"okla tu bro..dia lakukan perkara yang betul..but you're RACING AGAINST TIME.."
B : (thinking) *I couldn't agree more!*

B: "yeah..aku suka dia, but dare not to tell her, dengan aku yang tak punya apa apa! dahla aku tak tahu if she likes me too in the first place, so if someone comes first to her parents than I can say good bye, eh?"
^^
kita lihat dalam situasi ini : Si B masih belum mempunyai sebarang pekerjaan, jadi secara automatiknya dia bukan dalam sebarang posisi untuk memberikan financial guarantee untuk survival selepas pernikahan. dan tentu sahaja dia tidak berasa bersedia untuk berjumpa parents girl tadi kerana dikhuatiri akan ditolak begitu sahaja. jadi si B hanya memendam dan menjeruk rasa, sambil berusaha mengejar masa. kerana apa, girl tadi bisa sahaja boleh dipinang orang lain yang punya kerjaya dan juga kewangan yang lebih kukuh. dan beliau tidaklah mahu secara terus menyatakan hasratnya kepada girl tadi untuk mengelakkan sebarang komplikasi di masa hadapan.
jadi..
apakah solusi solusi yang boleh dikeluarkan daripada situasi ini?

I would like to know yours.

itu sahaja kali ini, insya Allah di lain masa aku conteng lagi.maafkan jika post ini pada korang nampak macam meaningless and tak ada erti. sorry for wasting your time from this.

Wassalam.
^^

No comments:

Post a Comment