Wednesday, February 24, 2010

demi agama,demi anak bangsa…

Assalamulaikum.

hehe agak lama aku tidak menulis kembali di blog ini..last entry masa valentine day kot walau pun x da kaitan langsung dengan hari tu..ok jadi aku sekarang tengah duduk depan library nih...bukan sejuk ke apa dalam lib tu,cume aku lebih suka duduk depan nie sambil tengok gelagat org..haha.boleh gak tegur2 sahabat2…

oke.yang terkini dan baru dilalui semalam.haha

P2200334

haa..apabila budak2 tahun enam sekolah rendah…

P2200339

 

 

 

ditambah dengan para2 pelajar UiTM Kedah…

 

maka jadilah satu aktiviti yang..

P2200515

mencemaskan(untuk aku jee haha) dan menyeronokkan…

serta membosankan…P2200476

haa.itulah JAYA UPSR 2010 anjuran GPMS Cawangan Khas UiTM Kedah di Sekolah Kebangsaan Semeling yang jaraknya hanya terletak kira2 sepuluh minit(jika menggunakan bas).hehe

mari kite mulakan penceritaan.kami bertolak dari uitm pada kul 8 pagi..sempai sana dalam pukul 8 suku..mula2 memang agak kelam kelibut.fuuh x yah cakapla tekanan.hehe dengan cikgu2 is watching, fasi2 masih x tau mana partner masing2..budak2 pun blur2 masa bahagi kumpulan..huhu.

oke kite kick start ngan gambar2 dari 1st slot, ceramah menuju upsr oleh akram.

P2200338 

budak2 baru nak menjadi group..

P2200342

heheh.nabilah bertindak sebagai side kick akram~

P2200343

once more.in the frame.heheh.nabilah mmg sibuk ari tu~~

oke.setelah mendengar ceramah/motivasi yang diselang selikan dengan sesi soal jawab,(oo ada adiah gegula tau kat adik2 nih.hehe)diteruskan lagi dengan sesi taaruf antara fasi2 kumpulan masing2 dan antara adik2 comel kite nih.

untuk slot nie semua kumpulan bebas memilih tempat berkumpul masing2.bertebaranla deme di bumi sek semeling tu..belakang kelas,bawah pokok,dalam gazebo,kat kantin..belakang tandas pun ada!

oke selepas tu mereka2 nie kenalah buat trademark dan nama grup deme seperti ldk(mmg tiap2 kali ldk itula khojenye.hehe)

then mereka2 ini bertolaklah ke kantin untuk minum pagi..

P2200358

hehes.konon kandid ngan mizz. oh, introducing our adviser,and someone i respect,mizz farah merican(on the right)

P2200367

 P2200353

kemudian kita bermula dengan slot untuk sains..mmg dalam perancagan kami untuk buat slot membaca pada waktu pagi..senang sikit budak2 nie nak masuk otak..hehe

P2200426 

aku sebagai ketua juri memberi penerangan terhadap permarkahan presentation..

P2200383

abg rusydi membari tunjuk ajar.sepanjang2 program, x lekang healer tu dia bawak.hehe

P2200463

dua juri lagi yang identitinya dirahsiakan.hehe

P2200388 P2200421

semasa persediaan untuk presentation dan presentation

Aku akui terdetik di hati kecil ku bahawa slot itu agak membosankan..ditambah dengan kesukaran mereka untuk memahami bahasa inggeris yang menjadi bahasa pelajaran ini..tapi alhamdulillah dengan kebijaksanaan fasi2 dan kesungguhan para pelajar,harap2nya mereka memperoleh sesuatu yang berguna dari slot ini..

kemudian berhenti rehat untuk makan tengah hari,dan solat zohor..sempat juga aku selitkan bahawa solat juga(maknanya sudut agama)penting dalam membina kejayaan kita.aku tegaskan bahawa mungkin ada waktu kita dah hampir dengan kejayaan,tapi terhalang disebabkan hanya kerana seruan ‘hayya ala solah’ itu tidak dipenuhi.

sesi petang diteruskan..sebelum itu aku sempat lead deme2 nie main epoi2..untuk pengetahuan semua epoi2 nie mmg favorite aku sejak aku mengalaminya dalam kursus calon MPP..sapa lagi kalo bukan faiz the giant yang ajar..mmg bestla.at least buat budak2 rasa energized..

then dimulakan semula dengan slot ldk yang kedua,iaitu membuat kertas ajaib..cakap banyak pun x guna,tgk jela gambar..hehe

P2200514

fasi kumpulan 1 nie claim foul play.haha coz gambar susulan dia ada kat atas tadi(yang aku cakap mencemaskan tu)

P2200498

“oke lepas tu buat bentuk cam nie…”

 P2200505

“meh cni aku ikat ko.nakal sangat merayap merata2.”

kemudian barulah masuk serius business.slot petang pula telah dikhususkan untuk mata pelajaran matematik.alhamdulillah para budak2 memberi kerjasama yang cukup baik.dan fasi2 pula tidak menghadapi sebarang masalah dalam mengajar budak2 nie.

P2200542 P2200554 P2200540

3 posisi meniarap semasa membuat soalan matematik.(p/s: anda digalakkan untuk meniarap semasa membuat soalan matematik.lebih asyik membuatnya.hahaha)

selepas itu mereka dilepaskan untuk minum petang..dan sampai ke kemuncak acara.explorace!! kami telah menyorokkan barang2 yang ditanda dengan riben di sekitar sekolah.mereka telah diberi warna riben mengikut kumpulan dan cari barang berdasarkan warna riben yang mereka dapat.mmg chaos masa tu..kami risau gak kalo ada budak2 yang hilang ke..:P

gambar x sempat diambil kerana bateri masa tu nak abis..nnt aku akn usaha cari gak coz ada lg sorg kawan bawak kamera dia..

akhirnya kita sampai ke majlis penutup..ia diserikan lagi dengan kehadiran abg Zuraidi, pengerusi GPMS Kedah.Terima kasih kepada beliau kerans sudi meluangkan masa untuk menjenguk kami walaupun sibuk dengan tugas2 hakiki beliau..P2200571 P2200568

dari kiri: Ikmal Siru(YDP GPMS Caw.Khas UiTM Kedah), salah seorang AJK GPMS Kedah, Abg Zuraidi, guru kanan SK Semeling, dan Guru Besar SK Semeling(yang berdiri)..

Alhamdulillah aktiviti ini berjalan dengan jayanya.meskipun x terlepas daripada sebarang khilaf..kerana kami semua adalah manusia biasa..moga dengan aktiviti ini dapat memacu pelajar2 tahun enam untuk mencapai kejayaan dalam upsr..insya Allah…

JAYA UPSR 2010.best aktiviti nih…

take care,salam.

wan_temen

1 comment:

  1. aaahh tensionnya tgk gmbar tu sume...
    nak pergi!
    seriously jealous ya amat....

    ReplyDelete