Sunday, November 25, 2012

Memorable November.

 

Assalamualaikum.

sangat, sangat lama *agak lama* tak mencorat coret di sini. maafkan hamba tuan empunya blog ini, kerana perasaan malas itu menguasai diri. insya Allah, once mood sudah kembali, dan cuti mula mendatangi, expect blog ini akan diupdate sekerap mungkin insya Allah.

baiklah, berkaitan dengan tajuk di atas, bulan ini adalah bulan yang sangat memorable bagi aku. kerana aku semakin melangkah laju dan sempat berjumpa beberapa orang yang sebenarnya adalah inspirasi buat diri sendiri, for being a better person.

pada bulan ini juga, ada dua big event yang aku hadiri sendiri, berdikari. yang pertamanya ialah Ekspo Buku Islam Antarabangsa, dan pelancaran album Salaam oleh Sami Yusuf. jadi insya Allah aku akan berkongsi sedikit sebanyak pengalaman aku menghadiri kedua dua event ini.

Baiklah, kita mulakan dengan Ekspo Buku Islam Antarabangsa dahulu. dianjurkan oleh Sinergi Ilmu, dan bertempat di KL Sentral dari 27 Oct sehingga 4 November. aku memang obses dengan buku buku untuk membaca, malah pernah suatu ketika aku ditegur oleh parents kerana sanggup membelanjakan duit bulanan hanya untuk buku buku bacaan. granted, memang buku buku itu ada ilmu yang berguna tapi aku juga sedar kesilapanku, iaitu tidak memfokuskan wang itu kepada tuntutan pelajaran yang lebih memerlukan. contohnya membeli buku ulangkaji atau material yang berkait rapat dengan pelajaran..let us browse the pic first!

alhamdulillah, sangat mendapat sambutan dan aku mengucapkan tahniah kepada penganjur kerana dapat menguruskan dan membawa beberapa penulis yang terkenal untuk sesi beramah mesra bersama pengunjung. antara yang aku sempat jumpa ialah Ustaz Kazim Elias, yang mempromosikan buku terbarunya bertajuk “Tuhan Sedang Menguji Kita”. sempat juga beliau memberikan sedikit tazkirah ringkas..aku masih ingat salah satu isinya, iaitu :

"kepada para isteri..hargailah suami anda itu..dia yang susah payah cari nafkah dan rezeki buat kita..kalau dia minta dilayan berikan sahaja..kalau dia mintak masak bubur pun buatlah..sekadar menghargai permintaannya.."

"janganlah 'ah abang nie. asyik bubur je yang dimahukan'. dibuatnya orang tu meninggal, kempunan?"


"dia stat moto, nak pergi beli bubur, tengok tengok kemalangan,meninggal, tak ke menyesal?"


"sampai kenduri tahlil 3 malam berturut turut jamu bubur kat kariah masjid.."
*aku tergelak*


"pak imam tanya pada malam kedua ' malam esok bubur lagi ke cik Peah..'"


'ha'ah...kesian abang Wi engkau..kempunan bubur..'
*aku mengekek!*

begitulah.oh lupa hendak beritahu, aku datang banyak kali pada ekspo tu, agaknya petugas petugas kat situ pun naik rimas sebab muka aku je dok setepek di ekspo tu. padahal buku sama je tiap tiap hari. haha!

corat coret di ekspo tu, aku ada arrange plan nak berjumpa dengan beberapa kawan. satu pada hari Selasa, satu lagi pada hari Ahad. Allah tak izinkan dan tak ada rezeki, dua dua plan itu terpaksa dibatalkan. Ahad tu aku tak terasa sangat, sebab diberitahu awal awal. cuma terkilan sikit pada hari Selasa, sebab aku sampai dari pukul 12 tengah hari. janjinya lepas waktu kerja,dan dibertahu cancel selepas Asar. tak apa lah, tapi jenuh jugak aku meminta maaf kepada rakan yang lain kerana ada yang telah sampai untuk berjumpa, tapi tak dapat berkumpul.

Oh, pada hari Rabu, aku ke sana lagi. memandangkan ianya satu laluan untuk aku menuju ke INCEIF *hari itu ada kelas*, apa salahnya aku detour sekejap kan? Smile with tongue out heheh. hajat aku ialah, untuk berjumpa  :

Hilal Asyraf, salah seorang penulis buku buku motivasi, novel dan kumpulan cerpen. pengasas website Langit Ilahi, matlamat dan visinya aku hormat dan tak keterlaluan jika dikatakan aku subscribe pada pemikiran dan kesederhanaan beliau.

Aku mula mengikuti tulisan beliau sekitar awal tahun 2011, bila website Langit Ilahi melalui proses penjenamaan semula dan beliau mengundang beberapa kolumunis untuk bersama sama menggerakkan website itu, yang mana asalnya hanya beliau seorang yang menulis. Kebetulan, beliau mempunyai akaun Facebook yang aku subscribe, selain daripada fanpage beliau, Hilal Asyraf (Official). aku adalah salah seorang subscriber yang rajin mengomen dan like beberapa statusnya yang menceritakan sedikit sebanyak tentang peribadi beliau.

Selepas beliau bernikah, akaun personal yang mempunyai banyak subscriber itu telah dibiarkan tidak aktif dan beliau mempunyai satu lagi account yang diprivatekan. demi untuk menghormati beliau, aku tidak add akaun peribadi itu kepada friends list aku. namun begitu, aku terkejut dan tergamam seketika apabila suatu hari, beliau add aku ke dalam friends list pada akaun privasi itu. tekedu seketika. maklumlah, orang kita respect dan inspired add kita . haha!

baiklah, semasa aku sampai di KL Sentral, aku sudah mengetahui lebih awal yang beliau akan berada di situ bermula pukul 12 tengah hari untuk sesi ramah mesra bersama pembaca. memandangkan aku sampai sekitar pukul 11.30 pagi, aku mengambil keputusan lunch di KL Sentral sahaja. sempat lagi aku melihat lihat melalui FB, adakah beliau sudah tiba. Apabila selesai sahaja aku lunch, maka aku terus ke tapak ekspo dan melihat beliau sudah ada di situ, lalu aku terus membeli satu novel beliau bertajuk VT. aku mula membaca novel beliau setelah diperkenalkan dengan novel tulisan beliau juga bertajuk Sinergi. sayang, novel novel itu aku tinggalkan di rumah Kuala Kangsar.

Lalu setelah membayar, aku menghampiri beliau untuk beramah mesra dan bertanya khabar. setelah beliau bertanyakan nama, aku menjawab dengan nama aku, “Wan Muhammad Syafiq”. itulah nama yang sama aku gunakan di FB mahupun di twitter.

Terus beliau berkata “oh, Wan Muhammad Syafiq? yang kat Facebook tu? eh, kena rai anta nie, tunggu, tunggu sekejap.” beliau bangun dari tepat duduknya dan terus pergi ke hadapan aku serta memeluk aku. Aku blur sekejap sebab tak sangka dia boleh kenal aku dari beribu raban friends yang dia ada, terharu pun ya, terkejut pun ada. haha!

Masya Allah, he is really down to earth, and sangat ramah towards his readers. sempat juga bersembang beberapa perkara. satu perkara yang aku harus catat di sini ialah walaupun baru first time aku jumpa dia face to face, tapi cara dia layan his readers macam dah bersahabat sejak dari kecil dan sangat terasa dihargai. Kudos and thanks for the hospitality!

Baiklah. hari Jumaat, aku kembali melawat ke KL Sentral. lagi. semuanya kerana…

siapa dia ini? penyanyi antarabangsa, yang menyanyikan lagu lagu berunsur ketuhanan, Sami Yusuf! beliau ke Malaysia dalam rangka promosi dan juga pelancaran album terbaru beliau iaitu Salaam. ^^

detik detik awal aku mengenali penyanyi ini ialah selepas album ketiga beliau iaitu Wherever You Are. berikutan sedikit salah faham dengan syarikat rakaman yang terdahulu, beliau bertindak keluar dan menyertai syarikat rakaman lain, apa puncanya tidaklah aku berhajat membicarakannya di sini kerana ianya terlalu panjang. mungkin boleh rujuk post ini : Review : Wherever You Are - Sami Yusuf 

semasa kedatangan aku ke situ, sempat berjumpa dan berbual dengan salah seorang supporter Sami, Adlina. beliau sempat menyambut ketibaan Sami di airport, pada hari semalamnya. aku kenal beliau dari penulisannya di blog, menceritakan tentang saat Sami Yusuf datang bagi mempromosikan konsert beliau yang terpaksa ditangguhkan pada bulan 6 dahulu. sejak itu, aku add dia kat twitter dan dia ada buat satu blogpost tentang kehadiran semula Sami di Malaysia :  The Awesome Project: Ad: Sami Yusuf in Malaysia - World Premier of Salaam Album Launch

baiklah, masa aku datang KL Sentral tu, sebenarnya aku dah pun membayar untuk menghadiri Hi Tea dan pelancaran album, yang akan diadakan di Royale Bintang Damansara, keesokkan harinya (Sabtu).*dapat album free*. tapi minat punya asal *dan tak sabar sangat nak dengar lagu dalam album itu*, aku beli satu di meet and greet KL Sentral tu dan terus beratur untuk mintak sign beliau *nampak sangat tak sabar kan? * padahal boleh je tunggu sampai esok. haha!

so bila sampai turn aku, aku pun sapa dia dengan salam dan bersembang sedikit sebanyak dengan dia . antara perkara yang aku cakap dengan dia adalah aku tertinggal album Wherever You Are tu dekat rumah Perak, aku minta maaf sebab terlupa bawa dan hanya ada album baru untuk dia sign, dia semacam terkejut dan mengucapkan terima kasih kerana menyokong usaha beliau selama ini.

~ini reaksi beliau setelah aku cakap tertinggal album itu. haha!~

beliau sempat menyatakan harapan beliau agar aku menyukai kesemua lagu di dalam album baru itu. untuk review Salaam, mungkin insya Allah lain kali aku akan usahakan. ^^

Baik, sekarang kita move on kepada satu lagi event, iaitu pelancaran album Sami di Royale Bintang Damansara!

alhamdulillah, aku tidak menghadapi masalah untuk menghadririnya memandangkan aku ada kelas di waktu pagi dan pelancaran serta hi teanya pada petang. cuma aku risau berkemungkinan tidak sempat kerana aku perlu menaiki beberapa transport untuk ke sana, lrt, bas, dan kaki. maklumlah, tak ada kereta/motor sendiri.. Smile with tongue out haha!

alhamdulillah, semasa aku tiba, majlis masih belum bermula, sempat aku menegur abang Os Khir, sales manager untuk Arteffects International. semasa event di KL Sentral pun aku sempat berbual ringkas dengan beliau. terasa kemesraan tatkala berbual bersama.

baik. semasa menunggu majlis bermula, aku berbual seketika dengan Adlina yang datang bersama seorang lagi rakannya, juga peminat Sami Yusuf.

Alhamdulillah, majlis dimulakan dengan kata kata aluan dari Managing Director Arteffects International yang juga merupakan salah seorang artis nasyid, Hafiz Hamidun dan kemudian disusuli dengan ucapan dari wakil label Sami Yusuf, ETM International.

~belah kiri tu Hafiz Hamidun ya..bukan belah kanan! haha Smile with tongue out~

setelah itu, Sami Yusuf memasuki dewan menandakan gimik pelancaran album Salaam di Asia Tenggara khususnya. alhamdulillah, sangat bertuah kerana dapat menjadi sebahagian peminatnya yang terawal mendapatkan album terbaru beliau.

~Sami tengok kamera aku kan? kamera lain dia tak pandang pun. haha! Smile with tongue out~

kemudian, majlis diteruskan dengan sidang media yang diadakan di bilik berasingan sementara kami dijamu dengan makanan yang enak enak. aku sempat berkata kepada mereka yang duduk semeja dengan aku, “padanlah harganya RM XXX! makanan sedap sedap haha!” untuk makluman, aku duduk semeja dengan sebuah keluarga(emak dan dua anaknya), sepasang ibu dan anak, dan seorang peminat beliau yang berusia 15 tahun. beliau dihantar oleh bapanya ke majlis itu. cantik jugak beliau, tambahan baru habis PMR. ah, maaf. Smile with tongue out

sambil menunggu sidang media tamat, kami dihiburkan dengan celoteh pengacara majlis tersebut, Ally Iskandar. beliau sempat mengusik peminat peminat Sami dan meminta beliau menyanyikan lagu lagu beliau. aku juga tidak terkecuali!

begini, pada mulanya Ally menanyakan ke meja kami sama ada kami tahu antara tajuk tajuk lagu Sami. kemudian dia melanjutkan lagi soalan beliau  “yang dia duet dengan Siti Nurhaliza tu tau tak tajuknya?” aku secara spontan menjawab “oh, You Came To Me”? terus Ally datang dan meminta aku menyanyikan serangkap lagu tersebut.

apa yang susah ialah aku perlu menyanyikan baris Siti Nurhaliza, bukan Sami! sudah tentu dalam Bahasa Melayu! aku terdiam sekejap dan kemudian mula menyanyi. menuju hujung rangkap itu aku terlupa liriknya dan sudahnya aku main bantai je haha! alhamdulillah, dapat juga menyanyikannya dan kemudian secara tiba tiba muncul abang Hafiz dan memberikan T Shirt tanda cenderahati kerana mengambil bahagian. terkejut dan agak gembira kerana aku menginginkan T shirt tersebut. alhamdulillah.

~agak fit. tu tandanya aku kena kurus! haha~

kemudian Sami Yusuf masuk dan memberikan sepatah dua kata terhadap pelancaran album ini. kemudian beliau terus menyanyikan 4 lagu dari album terbaru ini. kami sangat teruja kerana dapat menyaksikan beliau menyanyi live dan turut serta bertepuk tangan dan cherish the moment.

masa ini bateri handphone aku dah low kerana digunakan untuk menangkap gambar dan video. haha! tawakkal je la untuk balik nanti.

Selepas selesai persembahan beliau, selang beberapa ketika kami beratur pula untuk sesi autograph dan beramah mesra. aku tak ambil gambar pada ketika ini kerana aku sudahpun bergambar dengan beliau semalam di KL Sentral. alhamdulillah, dia masih mengecam aku dari event semalam dan menyatakan terima kasih kerana sudi hadir ke majlis ini.

aku menyatakan terima kasih kerana sudi hadir ke sini bagi pelancaran album beliau. aku juga sempat menyatakan yang aku sudah mendengar keseluruhan album itu dan antara lagu yang paling aku gemari ialah track 3 yang bertajuk Smile. terus beliau secara spontan menyanyikan rangkap dari lagu tersebut. Masya Allah, beliau sangat merendah diri dan sentiasa meluncur perkataan “God bless you” dari bibirnya.

semasa beliau menurunkan tandatangan pada baju yang aku menangi itu, beliau berkata “well you know..signing is not my thing..I prefer if you all make dua’a for me! that is more than enough!” aku tersentuh dan mengatakan insya Allah akan sentiasa mendoakan kesejahteraan beliau. aku juga mengatakan supaya teruskan berdoa untuk kami, para peminatnya.

alhamdulillah, setelah selesai, aku mula bersiap untuk pulang ke rumah, di ruang legar dewan, aku sempat bertemu Adlina dan kawannya yang bernama Tanvir. apabila aku meminta diri untuk pulang, Tanvir mengajak aku untuk turut serta dalam video yang dihasilkan oleh team SYO (website rasmi Sami, Sami Yusuf Official). aku tanpa fikir panjang bersetuju untuk turut serta. hasilnya?

aku berada di penghujung video ini! alhamdulillah, dua kali pulak tu. ^^

boleh dilihat menerusi highlights di atas. alhamdulillah, aku masuk sampai dua kali! ^^

alhamdulillah, selepas itu aku terus bergegas pulang. tapi terjadi sesuatu yang memenatkan dan mengambil masa 5 jam untuk aku pulang ke Desa Pandan.

ini berlaku apabila aku tersalah naik bas di arah yang sama aku turun tadi, aku ingatkan bas itu akan berpatah balik apabila sampai di destinasi terakhir. rupanya bas tu terus masuk depo dan aku terpaksa menunggu bas baru ke KL. bila aku naik bas itu, hujan dan trafik jam menyebabkan pemandu itu berpatah balik ke depo kerana beliau kata tidak berbaloi meneruskan perjalanan sehingga ke KL. aku agak marah tapi tidaklah sampai bertekak, akhirnya aku mengalah dan turun di simpang One Utama. aku solat Maghrib di sana dan kemudian menunggu pula di luar untuk menaiki bas ke KL, akhirnya, aku naik Metrobas sahaja sehingga ke Asia Jaya LRT walaupun tambang yang aku bayar sampai ke KL Sentral. lantaklah, masa itu aku memang dah penat dan ting tong.

alhamdulillah, aku sampai di rumah tepat pukul 11 malam, dari pukul 5 petang aku bergerak pulang!

apa apa pun, pengalaman menyertai dua event ini sangat memberi motivasi dan membuatkan aku ingin berusaha menjadi seperti mereka, menyebarkan kebaikan mengikut bidang masing masing. insya Allah aku akan berusaha menghabiskan master ini dan menyumbang sesuatu untuk Islam melalui bidang yang aku mahir!

sampai sini sahaja dahulu. Insya Allah jika punya waktu akan aku corat coret lagi.

Wassalam! ^^

2 comments:

  1. Salaam syafiq :) baru je selesai membaca blog post syafiq. suka sgt sbb dpt ingat balik kenangan manis masa Sami yusuf ada dkt sini :) terima kasih kerana sudi share pengalaman, mmg best baca! Oh and thank you tau sbb mention my blog skali :) keep writing k, inshaAllah I akan baca

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks for dropping by, insya Allah jika berkesempatan akan tulis review album Salaam pula. do read. ^^

      Delete